• Dé GOEDKOOPSTE in Nederland & België
  • Veilig betalen
  • Op een werkdag vóór 15:00 besteld, dezelfde dag nog verzonden

Spruitkool (spruitjes)

Spruitkool (spruitjes)

100 gram verse (ongekookte) spruitjes bevat:
koolhydraten: 5 gr
eiwitten – proteïne: 4 gr
vet: 0,5 g

Spruitkool of spruitjes (Brassica oleracea convar. oleracea var. gemmifera) werd in 1821 voor het eerst in de omgeving van Brussel geteeld en wordt in Europa al snel een belangrijke wintergroente. De oorspronkelijke Franse naam is “Choux de Bruxelles”. In enkele talen, waaronder het Afrikaans (Brusselspruit), het Engels (Brussels sprouts) en het Zweeds (Brysselkål) verwijst men nog steeds naar Brussel. Er bestaan zowel groene als paarse spruiten.

Bereiding: Snij het kontje van de spruitjes en pel eventueel de buitenste blaadjes van de spruitjes. Was de spruitjes in koud water en breng de spruitjes in ruim water aan de kook met een snuf zout. Laat de spruitjes zo’n 10 minuten koken. Je kunt altijd even prikken met een vork om te voelen hoe zacht de spruitjes zijn.

Gerelateerde recepten:
Fusilli met gehakt balletjes en Spruitjes salade
Spruitjes soep

Bron: wikipedia

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »